Minggu, Agustus 23, 2009

Khasiat strawberi



Strawberi bukan saja cantik buahnya, tapi banyak juga mempunyai banyak khasiat. Aneka makanan dan minuman berbahan Strawberi dapat dihasilkan seperti: sirop, selei, Strawberi es krim, Strawberi Yogurt dll

Strawberi adalah sejenis buah herba yang rata-ratanya memiliki 200 biji kecil. Ada sekitar 700 jenis strawberi.

Salah satu jenis spesiesnya bernama Fragaria Chiloensis L. Jenis ini yang banyak terdapat di negara Amerika, Eropah dan Asia. Di Jawa barat saya melihat ada banyak perkebunan Starwberi seperti di Bandung, Lembang, Ciater dll tempat yang berudara dingin.

Warna merah pada strawberi masak ada khasiatnya. Warna merah buah Strawberi karana ia mengandung pigmen warna Antosianin dan mengandung agen antioksidan yang tinggi. 

Tujuh zat antioksidan yang ada pada strawberi lebih tinggi dibandingkan buah atau sayuran lain dan ia lebih efektif mencegah proses oksidasi pada tubuh.

Oksidan ialah proses hancurnya jaringan tubuh kerana radikal bebas. Oksidan juga bertanggungjawab pada proses penuaan.

Strawberi yang kaya vitamin C sangat bermanfaat bagi pertumbuhan kanak-kanak. Kandungan gulanya sedikit dan sesuai untuk diet bagi penghidap Diabetes mellitus ( Kencing manis ).

Strawberi yang dimakan teratur dapat menghaluskan kulit dan membuat warna kulit terlihat lebih cerah dan bersih. Khasiat yang terkenal lainnya adalah anti keriput.

Strawberi juga mempunyai khasiat memutihkan atau membersihkan permukaan gigi serta kuat melawan radang sendi.

Daun strawberi juga berkhasiat kerana memiliki zat astringent, yang berkhasiat untuk menghentikan diare.

Keperluan harian vitamin C orang dewasa dapat dicukupi oleh buah strawberi (98mg). Keperluan serat nabati juga sekaligus dipenuhi. 




Tidak ada komentar:

Posting Komentar